FK~

Moje odkazy

Ostatní odkazy

Close Windows
Nenajdete mě na Facebooku ani Twitteru
Rozpad EU
Jsem členem FSF
There Is No Cloud …just other people's computers.
Sane software manifesto / Manifest příčetného softwaru

V boji se spamem může pomoci každý z nás

vydáno: 12. 3. 2012 14:02, aktualizováno: 10. 12. 2013 19:42

Jedna z nejotravnějších věcí, kterou na Síti můžete potkat jsou nevyžádaná obchodní sdělení. Zahlcují vaši schránku, okrádají vás o čas a můžete kvůli nim přehlédnout nebo omylem hodit do koše důležité zprávy.

Takovéto otravování ostatních uživatelů Internetu je jednak neetické (viz Síťová etiketa – Netiketa RFC 1855) a jednak trestné podle našeho práva (zákon č. 480/2004 Sb.). Pokud vás otravuje někdo z ČR, máte možnost se bránit. Využijte toho! V následujícím textu si ukážeme, jak podat stížnost na spamera a znepříjemnit mu život.

Proč?

Když budou lidé lhostejní a budou spam trpět, bude ho čím dál víc – naopak když po spamerech půjdeme a budou dostávat tučné pokuty, bude jich čím dál méně, protože se jim jejich nekalá činnost přestane vyplácet.

Koho můžete nahlásit

Nemá smysl nahlašovat různé nigerijské podvodníky a obecně spam přicházející ze zahraničí (viagra, falešné rolexky atd.). Na ně totiž české úřady nemůžou a akorát byste úřad zatěžovali stížnostmi, které stejně nemůže vyřešit.

Nahlašujte tedy firmy, které sídlí v ČR – s.r.o., a.s. případně živnostníky/OSVČ.

Naopak nenahlašujte firmy, kterým jste udělili souhlas se zasíláním obchodních sdělení, a také firmy, od kterých jste něco koupili (případně jim něco prodali) a které vám tudíž nabídky posílat mohou (dokud jim souhlas k zasílání neodeberete).

Jak podat stížnost

Stížnosti na nevyžádaná obchodní sdělení přijímá Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Na jeho www stránkách vyplníte jednoduchý formulář.

Je potřeba vyplnit hlavičku nevyžádané zprávy – tu zjistíte ve svém e-mailovém klientovi. Např. v Thunderbirdu stačí stisknout Ctrl+U (nebo přes nabídku: Zobrazení / Zdrojový kód zprávy) a zkopírovat text před prvním prázdným řádkem (odděluje hlavičky a tělo zprávy). Nebo pokud používáte webové rozhraní Seznamu, po otevření zprávy klikněte na rozbalovací nabídku „Další akce…“ a potom na „Zobraz hlavičku“. V jiných e-mailových programech se tato funkce může jmenovat trochu jinak, ale měla by tam vždy být.

Co dál

Po odeslání formuláře doporučuji kliknout na odkaz uložit si PDF s vaším vyplněným formulářem. Obratem vám od úřadu přijde e-mailem potvrzení o přijetí vaší stížnosti – obsahuje číslo (např. SP-2012-012345) – doporučuji si PDF soubor uložit pod tímto názvem. Až vám totiž úřad odpoví (to může být i za několik měsíců), budete vědět, ke které stížnosti se odpověď vztahuje.

Témata: [e-mail]

Komentáře čtenářů

Tento článek zatím nikdo nekomentoval

Přidat komentář

reagujete na jiný komentář (zrušit)
jméno nebo přezdívka
název příspěvku
webová stránka, blog
e-mailová adresa
nápověda: možnosti formátování
ochrana proti spamu a špatným trollům

Náhled komentáře