Moje odkazy
Obsah článku:
vydáno: 5. 4. 2015 20:57, aktualizováno: 5. 4. 2015 23:17
Toto je příloha k článku Jak jsem si (ne)koupil notebook.
Tento e-mail jsem poslal 8. 11. 2014 všem obchodníkům (viz níže):
Dobrý den,
chystám se pořídit nový notebook, pravděpodobně Lenovo/ThinkPad. Vzhledem k tomu, že používám operační systém GNU/Linux, představují pro mne předinstalované MS Windows zbytečný náklad a de facto daň odváděnou Microsoftu. Bohužel nabízíte málo modelů bez OS nebo s možností volby. Proto mám následující otázky:
- Dokážete objednat u distributora určitý model bez operačního systému? Jak dlouho by dodání trvalo? nebo:
- Pomůžete s vracením licence MS Windows tak, aby tento proces byl pro zákazníka co nejméně otravný a zdlouhavý? Jaký by byl v tomto případě postup?
(na vrácení má zákazník nárok, pokud nesouhlasí s licenčními podmínkami)
S pozdravem,
František Kučera
Alza, 8. 11. 2014:
Dobrý den,
děkujeme za Vaši zprávu.
Dovolujeme si Vás informovat, že tyto možnosti neposkytujeme. Sestavy jsou pevně dané výrobcem a nelze je bohužel upravovat. Děkujeme za pochopení.
V případě jakýchkoliv dalších přání či dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Já, 8. 11. 2014:
Dobrý den,
děkuji za váš „prozákaznický“ přístup a podporu, budu si to pamatovat.
Psal jsem vám dvě otázky, odpovídáte jen na tu první.
Ad 2) Možnost vrácení licence ale vyplývá z EULA ujednání, které uživatel může odsouhlasit nebo neodsouhlasit při prvním zapnutí počítače. Neznamená to pro vás úpravu daného výrobku nebo objednávání nějaké zvláštní konfigurace u distributora.
Pokud nedokážete odpovědět, předejte prosím tento požadavek svým nadřízeným.
Zatím jsem u vás nakoupil za víc než xxx Kč a objednávka zzz je možná moje poslední.
S pozdravem,
František Kučera
Alza, 8. 11. 2014:
Dobrý den,
děkujeme za Vaši zprávu.
Dovolujeme si Vás informovat, že předinstalovaný operační systém je započítán do ceny zařízení už od výrobce a nelze jej dodatečně odebrat. Odsouhlasením ujednání EULA odsouhlasujete podmínky použivání softwaru dané Microsoftem. Jejich odmítnutím nevzniká na nárok vrácení peněz za nevyužitý software. Děkujeme za pochopení.
V případě jakýchkoliv dalších přání či dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Já, 8. 11. 2014:
Dobrý den,
na Internetu najdete popsanou řadu případů vrácených licencí – lidé dostávají svoje peníze zpět. Nemá smysl se tomu bránit.
Nedávno v Itálii Nejvyšší soud rozhodl, že tyto praktiky jsou nelegální a zákazník má právo vrátit nepoužité licence a nechat si jen hardware: A victory for free software over the „Microsoft tax“, takže už není potřeba posuzovat případ od případu – je to obecné pravidlo. Rovněž ve Francii soud rozhodl, že vázaný prodej hardwaru a softwaru bez možnosti vrácení licencí (a refundace) je v rozporu s právy spotřebitele. To italské rozhodnutí se navíc netýká jen práv spotřebitele, ale i hospodářské soutěže – tyto praktiky poškozují ostatní dodavatele softwaru a brání v konkurenci.
Nebylo by lepší to řešit jinak, než trávit čas u soudu a zatahovat do toho úřady? Pokud zákazníkům poskytnete sami od sebe podporu a usnadníte jim proces vracení licencí, bude to pro vás znamenat konkurenční výhodu. A netýká se to jen uživatelů GNU/Linuxu a dalších svobodných systémů, ale i windowsářů, kteří už mají nakoupené licence a nepotřebují kupovat ty samé znova.
S pozdravem,
František Kučera
Alza, 9. 11. 2014:
Dobrý den,
je nám líto komplikací.
Bohužel Vašemu požadavku nedokážeme vyhovět, neboť dříve zmíněné informace jsou zcela v souladu s platnými obchodními podmínkami i právními předpisy.
Děkujeme za pochopení.
V případě jakýchkoliv dalších přání či dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Alze je třeba přičíst k dobru, že odpovídali rychle. Nicméně diskuse s nimi nikam nevedla.
CZC, 13. 11. 2014:
Dobrý den pane Kučero,
dle zjištěných informací musíte tedy vybrat buď některý produkt v naší nabídce, nebo můžete napsat parametry pro notebook a můžeme tedy zkusit vyhledat nějaký, který bude parametry podobný.
Windows od výrobce nejdou vrátit nelze.
K bodu 1. dodavatele tedy můžeme zkusit oslovit, ale nemůžeme Vám nic slíbit.
Pro rychlejší vyřízení dalších dotazů nás prosím kontaktujte na zákaznické lince 31 31 100 00, kde jsme Vám plně k dispozici v pracovní dny od 8:00 do 18:00 hodin a v sobotu od 8:00 do 16:30 hodin.
Děkujeme Vám
Já, 30. 11. 2014:
Dobrý den,
dle zjištěných informací musíte tedy vybrat buď některý produkt v naší nabídce, nebo můžete napsat parametry pro notebook a můžeme tedy zkusit vyhledat nějaký, který bude parametry podobný. Windows od výrobce nejdou vrátit nelze.
licence na nechtěné Windows se dají vracet. Zde je např. popsaný nedávný případ vracení licence u Aceru: Jak jsem vracel licenci k Windows – Acer 2014 a vím i o případech, kdy lidé vrátili licenci u Lenova a dostali zpět svoje peníze.
nebo můžete napsat parametry pro notebook a můžeme tedy zkusit vyhledat nějaký, který bude parametry podobný.
Jako hlavní pracovní stroj jsem si nakonec pořídil stolní počítač (u vás jsem do něj kupoval základní desku), ale stále potřebuji nějaký přenosný počítač – nemusí být tedy tak výkonný, jako jsem původně plánoval, a měl by být spíš menší (13"), s ethernetem a možností upgradu disku (nemusí tam být SSD, ten si můžu koupit zvlášť) a RAM (upgradovatelné minimálně na 8 GB, lépe na 16) a čím více USB portů, tím líp.
Když se budu držet nabídky Aceru (protože jeho politika v tomto směru vypadá celkem příznivě), tak se mi líbí Acer Aspire V13.
K bodu 1. dodavatele tedy můžeme zkusit oslovit, ale nemůžeme Vám nic slíbit.
Napište prosím Aceru, zda tuhle službu (viz odkaz výše) můžete zákazníkům zprostředkovat vy. Jde o to, aby si od vás zákazník mohl odnést notebook v požadovaném stavu a už nemusel běhat po servisech a čekat na vyřízení „reklamace“. Tzn. sundání licenční samolepky provedete vy a zákazník bude moci nový počítač hned používat.
S pozdravem,
František Kučera
CZC, 5. 12. 2014:
Dobrý den pane Kučero,
k notebooku Acer by nebyl špatná volba:
http://www.czc.cz/acer-aspire-v13-v3-371-385f-cerna/157902/produkt - protože má možnost jak upgradu ssd tak ram na 16GB, takže je to slibná volba i cenově.
Popřípadě ještě alt třeba HP: http://www.czc.cz/hp-pavilion-13-b010nc-stribrna/156379/produkt, ale to má možnost jen na 8GB RAM a je o něco dražší.
Pro rychlejší vyřízení dalších dotazů nás prosím kontaktujte na zákaznické lince 31 31 100 00, kde jsme Vám plně k dispozici v pracovní dny od 8:00 do 18:00 hodin a v sobotu od 8:00 do 16:30 hodin.
Děkujeme Vám
Já, 8. 12. 2014:
Dobrý den,
ano, ten Acer Aspire V13 se mi líbí zatím asi nejvíc. Díky i za tip na to HP, možnost upgradu na 8 GB RAM by stačila, navíc se mi líbí, že má 3 USB porty.
Máte už odpověď od Aceru (případně HP, které taky připadá v úvahu) ohledně toho vracení licencí? (viz níže – což byl ostatně důvod, proč se na vás obracím e-mailem a nehledám si zboží sám v katalogu
S pozdravem,
František Kučera
CZC, 12. 12. 2014:
Dobrý den pane Kučero,
ověřovala jsem vrácení licence u techniků a bohužel nemůžeme vrácení zprostředkovat. Pokud vyberete PC/NTB s OS od Microsoftu, který nechcete, je potřeba to s Microsoftem dořešit.
Omlouváme se, že nejsme schopni více pomoci, ale poprosíme Vás, abyste tento dotaz směřoval přímo na společnosti Microsoft.
Děkujeme za pochopení.
Já, 13. 12. 2014:
Dobrý den,
ověřovala jsem vrácení licence u techniků a bohužel nemůžeme vrácení zprostředkovat.
zeptejte se prosím přímo Aceru a pošlete mi jejich odpověď, dost mě tenhle problém zajímá. Podle toho článku, který jsem odkazoval: Jak jsem vracel licenci k Windows – Acer 2014, právě Acer vracení nechtěných licencí podporuje.
Pokud vyberete PC/NTB s OS od Microsoftu, který nechcete, je potřeba to s Microsoftem dořešit.
Microsoft se již dříve vyslovil, že tohle je potřeba řešit právě s prodejcem/výrobcem, ne s Microsoftem – ten koncovým zákazníkům nic vracet nebude.
S pozdravem,
František Kučera
CZC, 17. 12. 2014:
Dobrý den pane Kučero,
bohužel už pro Vás žádné jiné informace nejsem schopna zjistit, nezlobte se.
Mám pro Vás kontakt na Acer (tel. číslo xxxxxxxxx) kde jak sám uvádíte, získáte potřebné informace.
Děkuji za pochopení.
Komunikace s CZC byla trochu zdlouhavější (částečně i mojí vinou), ale z odpovědí bylo cítit trochu víc snahy a zájmu o zákazníka. Bohužel řešení jsme se ani tak nedobrali a k obchodu nedošlo.
Z Mironetu mi nepřišla žádná odpověď. Nezávisle na tom, mi poslali nějaký hromadný reklamní e-mail. Na ten jsem jim 23. 12. 2014 odpověděl:
Dobrý den,
je hezké, že jste mě vybrali… ale pokud pro mě jako pro zákazníka chcete něco udělat, mohli jste odpovědět na e-mail, který jsem vám posílal 8. 11. 2014 (viz příloha).
Přišla mi jen doručenka
Zpráva byla přečtena dne 10. listopadu 2014 13:51:54 UTC.
ale žádná odpověď.
S pozdravem,
František Kučera
Mironet, 29. 12. 2014:
Dobrý den,
Jménem generálního ředitele Ing. Roberta Novotného reaguji na Váš email. Velice se omlouvám, za celé naše Callcentrum. Bohužel občas nastane situace, kdy jsou natolik zahlceni emaily, že něco přehlédnou. Tímto se Vám proto chci velice omluvit. Kluci dostanou za uši.
Přeji hezký den …
Já, 29. 12. 2014:
Dobrý den, Jménem generálního ředitele Ing. Roberta Novotného reaguji na Váš email. Velice se omlouvám, za celé naše Callcentrum. Bohužel občas nastane situace, kdy jsou natolik zahlceni emaily, že něco přehlédnou. Tímto se Vám proto chci velice omluvit. Kluci dostanou za uši.
To ani není nutné Stačí, když pošlou odpověď.
S pozdravem,
František Kučera
A zase žádná odpověď. Což je celkem škoda, protože zrovna Mironet byl před lety jednáním Microsoftu poškozen a dost mu to ublížilo. Odškodné se pak platilo z našich daní a Mironet teď usiluje o to, aby ty peníze zaplatil státu Microsoft.
Přišlo pouze potvrzení o přečtení zprávy (odeslané z e-mailového klienta, takže moje zpráva se cestou neztratila a někomu se zobrazila na monitoru) a dál už nic.
LenovoShop, 10. 11. 2014:
Dobrý den,
Lenovo nemá konfigurátor v ČR pro kusové poptávky. Musíte vybrat z konfigurací, které jsou určené pro CZ trh. Licence Windows nejde vrátit, je pevně svázaná s HW notebooku.
S pozdravem
Já, 12. 11. 2014:
Dobrý den,
bez konfigurátoru by se dalo obejít, lze distribuovat notebooky s předinstalovanými Windows (tzn. všechny stejné) a nepoužité licence vracet. Zde je např. popsaný nedávný případ vracení licence u Aceru: Jak jsem vracel licenci k Windows – Acer 2014 a vím i o případech, kdy lidé vrátili licenci u Lenova a dostali zpět svoje peníze.
A jako obchodník máte lepší předpoklady se s výrobcem dohodnout, než jaké má koncový uživatel, jednotlivec. Ten proces by pak mohl být mnohem jednodušší a rychlejší, protože sundat licenční štítky a případně promazat disk byste mohli vy a nemusel by notebook putovat sem a tam mezi prodejnou, zákazníkem a servisem.
Navíc v některých zemích (Itálie, Francie) už soudy vydaly obecné rozhodnutí, že takovýto vázaný prodej hardwaru a softwaru je v rozporu s právy spotřebitele nebo i se zákony na ochranu hospodářské soutěže. Viz A victory for free software over the „Microsoft tax“.
Nemyslím si ale, že by bylo nutné do toho tahat soudy a úřady – dá se na to dívat také jako na mezeru na trhu a podnikatelskou příležitost. Tenhle problém se totiž týká všech – ne jen uživatelů GNU/Linuxu nebo dalších svobodných systémů, ale i uživatelů MS Windows – ti často už licence mají, tak proč by měli platit podruhé nebo poněkolikáté za tutéž věc při nákupu každého počítače? Ta úspora za nevyužitou licenci se může rozdělit mezi nižší cenu pro zákazníka a vyšší zisk pro vás. Tak proč posílat naše společné peníze Microsoftu za nic?
S pozdravem,
Ing. František Kučera
LenovoShop, 13. 11. 2014:
U Windows 8 by „odstranění“ licence defacto znamenalo výměnu desky. Nová deska vyjde cca na 12000 bez DPH + práce. Za předpokladu, že Lenovo má v nabídce FRU díl desky bez OS licence. Opravdu toto neřešte, licence Windows v noteboocích stojí méně, než OEM krabičky.
S pozdravem
Já, 14. 11. 2014:
Dobrý den,
beru to tak, že tuto službu nabízet nechcete, budiž.
Jen by mě ještě zajímalo, proč je potřeba kvůli odstranění Windows vyměnit desku. Souvisí to s UEFI SecureBootem? Ten hardware nedovoluje nainstalování/spuštění jiného operačního systému než MS Windows?
Opravdu toto neřešte, licence Windows v noteboocích stojí méně, než OEM krabičky.
Nejde o mých pár stovek při nákupu jednoho notebooku – snažím se najít obecné řešení, které budou moci použít všichni. Jednak to v součtu dělá už hodně peněz a jednak nevidím důvod, proč takhle dotovat Microsoft. Pokud to má charakter poplatku, kterému se nejde jen tak vyhnout, tak je to označení „daň Microsoftu“ docela trefné. Stačí mi, že musím odvádět daně státu – nechci takto podporovat soukromé firmy, které mi nic nedávají nebo mi ještě škodí.
S pozdravem,
František Kučera
LenovoShop, 14. 11. 2014:
Notebooky samozřejmě umožňují instalaci jiných OS. Ovšem v dnešních noteboocích s licencí Windows 8 je licence OS přímo v UEFI rozhraní BIOSu v základní desce. Nemáme mechanismy, jak tuto licenci odstranit, případně přenést. Když to vezmu z hlediska HW a ne licenčního/právního, tak výrobce ve své nabídce náhradních dílů má FRU PN základních desek, zvlášť deska s WIn8, zvlášť deska s Win8PRO, zvlášť deska bezOS. Pokud chcete notebook bez OS, musíme zaměnit původní desku s OS za desku bez OS (za předpokladu, že existuje varianta desky bezOS), samozřejmě nákladově je tento proces nerentabilní pro zákazníka.
Bohužel Vám nemůžu vyhovět, pokud se chcete soudně přít s výrobcem nebo Microsoftem, že nesouhlasíte s licenčními podmínkami Microsoftu, obraťte se na jiného prodejce. Cenu licence Windows v noteboocích neznám, jedná se o obchodní tajemství. Spoustu notebooků máme ve speciální cenové akce, i s předinstalovaným Win8 jsou ceny velmi zajímavé.
S pozdravem
Děkuji za informace (je vidět, že špína je v HW opravdu zažraná). Ovšem ten poslední odstavec mě celkem mrzí – protože celou tuhle akci jsem dělal kvůli tomu, abychom do věci nemuseli zatahovat stát a soudy a dospěli ke vzájemné dohodě jako zákazník a obchodník na trhu.
Když na to obchodníci neslyší, jejich škoda – po mně totiž přijdou další, kteří prosadí, aby se do toho stát vložil a tento vázaný prodej zakázal, jako se to stalo už v jiných zemích (Francie, Itálie…).
Zásahy státu do trhu jsou mi proti srsti. V tomhle případě je to trochu na hraně a je to takové vytloukání klínu klínem. Mnohem radši bych byl, kdyby stát lépe hospodařil s našimi penězi, neutrácel za proprietární software ve státních institucích a nepropagoval ho na veřejných školách a nedělal z nich školící střediska vybraných firem (zejména Microsoftu) placená z našich daní. Pak by žádný zákaz vázaného prodeje nebyl potřeba.
Notebook jsem si v žádném českém obchodě nekoupil.
Na Váš článek jsem narazil náhodou při hledání ovladačů do Lenova starého typu,který je prostě ještě funkční a škoda s ním do červený popelnice. Po přečtení Vámi zveřejněné komunikace jsem se fakt zasmál nad argumentacemi obchodníků a projevů jejich neochoty.Smích ovšem nebyl od vtipu, ale zoufalství a bezmoci nad monopolizace trhu s Microsoftem a jeho kartelových dohod.
Po letech zase jedna dobrá zpráva: Refund of pre-installed Windows: Lenovo must pay 20,000 euros in damages (AbcLinuxu.cz, LinuxOS.sk).